fbpx
Bedrijf

Een polder aanpak in Nepal

[:nl]“Wat jij met je IT-bedrijfje vanuit Nederland wilt in Nepal, werkt niet Haico: je moet hier zitten en je moet er bovenop zitten.“ Haico Duisters, mede-oprichter van Proshore, kreeg dit advies van een Belg toen hij in Kathmandu zaken wilde doen. “Maar híj heeft de stekker eruit getrokken, en ons bedrijf blijft maar groeien!”

“Het succes van ons bedrijf is mede te danken aan de manier waarop we samenwerken. Door medewerkers vrijheid te geven en mee te laten denken, wordt er een actieve en betrokken cultuur gecreëerd.” Een polder aanpak in Nepal, en het werkt.  “Alleen iemand die nieuw is daar, spreekt mij aan met ‘Sir’, maar dat is ie na twee weken kwijt.”

Vorige week was ik bij een presentatie over procesoptimalisatie, ze vertelden daar dat het proces leidend was en dat de mens ondergeschikt is aan het proces. Ik vind juist dat de mens het product maakt, en dat die het beste uit zichzelf moet kunnen halen. En dat ‘beste’ is voor iedereen anders. Iemand die, rechtstreeks van school, bij ons komt werken heeft kennis nodig, dus dat moet aanwezig zijn in het bedrijf. Soms heb je mensen die de kennis hebben, maar die zich verder door willen ontwikkelen, ook daar helpen we bij.

Er zijn zelfs Nepalese collega’s die graag in Nederland willen komen werken, en de mogelijkheden daarvoor zijn we aan het onderzoeken. Er zijn blijkbaar maar weinig Nederlandse ondernemers in Nepal, en het consulaat juicht het toe, dus zijn we hiervoor een programma aan het starten.” Nepalezen op een industrieterrein in het Brabantse Heeze, dat lijkt me bijzonder… Haico lacht: “Ach misschien verhuizen we wel naar de stad!”

Schuiven met competenties

Haico bekijkt het bedrijf als een grote verzameling gewenste en beschikbare competenties: “Onze compagnon Roshan is een techneut, hij heeft veel meer affiniteit met techniek dan met bijvoorbeeld het HR-beleid. Dat stukje ligt nu dus bij iemand anders, zo schuif je met benodigde competenties tussen mensen. Door managers eigenaar te maken van taken die ze goed liggen komt het vanzelf goed, en dat geldt ook op de niveaus eronder. We hebben iemand in dienst die in de IT-wereld autoriteit is op WordPress-gebied, en we ondersteunen hem ook in die rol. Hij mag bijvoorbeeld elke dag een uur lesgeven aan twee collega’s, dat is een investering die je terugverdient. Ik vraag mensen wat hun persoonlijke doelstellingen zijn en hoe ik kan helpen deze te bereiken. Je merkt dat dit wordt gewaardeerd, er wordt naar ze geluisterd. En dat laatste is zelfs belangrijker dan salaris, wat opvallend is in een land als Nepal. Want daar geeft een hoog salaris nog echt een hoog aanzien.”

Een laagje hiërarchie voor de motivatie

“We zijn destijds met 6 mensen gestart, vervolgens groeiden we vrij snel naar 14-15 mensen Op een bepaald moment was het omspanningsvermogen van mij en Roshan niet meer voldoende. We hebben toen een afdelingsstructuur gemaakt: applicatieontwikkeling, front end development, mobile development en e-commerce; en daarboven managers.”

Opvallend, want je leest overal dat je managers bij kenniswerkers weg moet houden. “Vaak zie je dat hiërarchie niets toevoegt inderdaad, maar bij ons heeft het toevoegen van één laagje voor veel meer initiatief gezorgd. Enerzijds zien mensen dat er kansen zijn om door te groeien, want de manager komt uit hun midden. Anderzijds wordt er een veel actievere cultuur gecreëerd, iedere week zijn er kennissessies bijvoorbeeld waar ideeën worden uitgewisseld, en wakkeren ze zaken aan die anderen uitbouwen. Die managers hebben ook weer hun eigen overleg, en zij nemen zaken vanuit hun afdeling mee die door het bedrijf actief worden opgepakt. Mensen zien dat er iets met hun ideeën gebeurt. De drempel naar mij of Roshan was te hoog; mensen in Nepal spreken makkelijker iemand aan die dichterbij zit in de hiërarchie.”

Haico heeft veel respect voor zijn collega’s in Nepal. “In Nederland leeft nog de gedachte dat ze óns volgen, maar dat beeld klopt niet meer. In de juiste samenstelling zijn ze soms leidend. Ze nemen initiatieven waarvan ik zeg: “Nou, dat heb je goed geregeld!”

 [:en]Wat jij met je IT-bedrijfje vanuit Nederland wilt in Nepal, werkt niet Haico: je moet hier zitten en je moet er bovenop zitten.“ Haico Duisters, mede-oprichter van Proshore, kreeg dit advies van een Belg toen hij in Kathmandu zaken wilde doen. “Maar híj heeft de stekker eruit getrokken, en ons bedrijf blijft maar groeien!”

Een polder aanpak in Nepal

“Het succes van ons bedrijf is mede te danken aan de manier waarop we samenwerken. Door medewerkers vrijheid te geven en mee te laten denken, wordt er een actieve en betrokken cultuur gecreëerd.” Een polder aanpak in Nepal, en het werkt.  “Alleen iemand die nieuw is daar, spreekt mij aan met ‘Sir’, maar dat is ie na twee weken kwijt.”

Vorige week was ik bij een presentatie over procesoptimalisatie, ze vertelden daar dat het proces leidend was en dat de mens ondergeschikt is aan het proces. Ik vind juist dat de mens het product maakt, en dat die het beste uit zichzelf moet kunnen halen. En dat ‘beste’ is voor iedereen anders. Iemand die, rechtstreeks van school, bij ons komt werken heeft kennis nodig, dus dat moet aanwezig zijn in het bedrijf. Soms heb je mensen die de kennis hebben, maar die zich verder door willen ontwikkelen, ook daar helpen we bij.

Er zijn zelfs Nepalese collega’s die graag in Nederland willen komen werken, en de mogelijkheden daarvoor zijn we aan het onderzoeken. Er zijn blijkbaar maar weinig Nederlandse ondernemers in Nepal, en het consulaat juicht het toe, dus zijn we hiervoor een programma aan het starten.”

Nepalezen op een industrieterrein in het Brabantse Heeze, dat lijkt me bijzonder… Haico lacht: “Ach misschien verhuizen we wel naar de stad!”
Schuiven met competenties

Haico bekijkt het bedrijf als een grote verzameling gewenste en beschikbare competenties: “Onze compagnon Roshan is een techneut, hij heeft veel meer affiniteit met techniek dan met bijvoorbeeld het HR-beleid. Dat stukje ligt nu dus bij iemand anders, zo schuif je met benodigde competenties tussen mensen. Door managers eigenaar te maken van taken die ze goed liggen komt het vanzelf goed, en dat geldt ook op de niveaus eronder. We hebben iemand in dienst die in de IT-wereld autoriteit is op WordPress-gebied, en we ondersteunen hem ook in die rol. Hij mag bijvoorbeeld elke dag een uur lesgeven aan twee collega’s, dat is een investering die je terugverdient. Ik vraag mensen wat hun persoonlijke doelstellingen zijn en hoe ik kan helpen deze te bereiken. Je merkt dat dit wordt gewaardeerd, er wordt naar ze geluisterd. En dat laatste is zelfs belangrijker dan salaris, wat opvallend is in een land als Nepal. Want daar geeft een hoog salaris nog echt een hoog aanzien.”

Een laagje hiërarchie voor de motivatie

“We zijn destijds met 6 mensen gestart, vervolgens groeiden we vrij snel naar 14-15 mensen Op een bepaald moment was het omspanningsvermogen van mij en Roshan niet meer voldoende. We hebben toen een afdelingsstructuur gemaakt: applicatieontwikkeling, front end development, mobile development en e-commerce; en daarboven managers.”

Opvallend, want je leest overal dat je managers bij kenniswerkers weg moet houden. “Vaak zie je dat hiërarchie niets toevoegt inderdaad, maar bij ons heeft het toevoegen van één laagje voor veel meer initiatief gezorgd. Enerzijds zien mensen dat er kansen zijn om door te groeien, want de manager komt uit hun midden. Anderzijds wordt er een veel actievere cultuur gecreëerd, iedere week zijn er kennissessies bijvoorbeeld waar ideeën worden uitgewisseld, en wakkeren ze zaken aan die anderen uitbouwen. Die managers hebben ook weer hun eigen overleg, en zij nemen zaken vanuit hun afdeling mee die door het bedrijf actief worden opgepakt. Mensen zien dat er iets met hun ideeën gebeurt. De drempel naar mij of Roshan was te hoog; mensen in Nepal spreken makkelijker iemand aan die dichterbij zit in de hiërarchie.”

Haico heeft veel respect voor zijn collega’s in Nepal. “In Nederland leeft nog de gedachte dat ze óns volgen, maar dat beeld klopt niet meer. In de juiste samenstelling zijn ze soms leidend. Ze nemen initiatieven waarvan ik zeg: “Nou, dat heb je goed geregeld!”

 

 [:]

Leave a Reply