fbpx
BedrijfKlanten blogs

Meer dan een transporteur

[:nl]“Je wilt melk in je koffie… Sorry, we drinken het hier allemaal zwart. En dat heb je ook wel nodig in dit bedrijf haha.” Maarten Kat heeft het druk met zijn ‘Meubeltaxi’. Gelukkig maakt hij wel even tijd voor een interview met zijn ontwikkelaar Proshore.

“Ik werkte als student bij een verhuisbedrijf en merkte daar dat ze de kleine klusjes niet deden, of ze vroegen er belachelijk veel geld voor. Ik had zelf al een bus, en daar werd ik vaak mee ingezet.  Ik deed de kleine verhuis klusjes die voor traditionele transporteurs niet interessant waren. Het begon als grap en werd steeds serieuzer. Na mijn studie ‘Small Business’ dacht ik dat ik voor een echt bedrijf zou gaan werken, en dat ik dit er gewoon bij zou doen. Maar het liep uit de hand. Toen we zagen hoe de klanten reageerden, beseften we dat we echt een gat in de markt had ontdekt.”
Zijn er niet meer mensen op dit idee gekomen? “Er is geen enkele transporteur die over deze markt heeft nagedacht, voor hen geldt de wet van de grote getallen: ‘Daar kun je toch geen geld mee verdienen?’ Maar dat kan wel, en wij bewijzen het. Een standaardprofiel van onze klanten is niet te maken, gewoon iemand die iets van A naar B wil hebben. Ze tikken in ‘Busje huren’ of ‘Bank vervoeren’. Dan staan wij bovenaan bij de advertenties. We helpen ook heel veel woonwinkels. Vaak hebben die geen eigen logistiek, of de Meubeltaxi is een goede aanvulling voor spoedgevallen of moeilijk gevallen. We zitten nu zelfs bij de grote winkelketens op het hoofdkantoor aan tafel.”

Wij lijken misschien een transporteur, maar zijn toch ook wel heel erg webshop.

Hoe is een starter uit Rotterdam bij een ontwikkelaar uit Brabant terecht gekomen? “We wilden een website, en via via hoorden we over Proshore. Ik zal heel eerlijk zijn dat het in het begin vooral de prijs was die we interessant vonden, we zijn nu eenmaal een startend bedrijf, maar we zijn er nooit meer weggegaan. Maarten en zijn broer Mattijs hebben ervoor gekozen om bij Proshore zelf de contacten met de medewerkers in Nepal te doen.      “We zitten nu bovenop het project, dat is wel een voordeel. Problemen worden snel opgelost. We skypen dus rechtstreeks met de mensen in Nepal, maar we kunnen Haico of Jeroen altijd bellen als er moeilijke vraagstukken zijn.” Volgens Mattijs is er echt iets bijzonders ontstaan: “Zonder Proshore was De Meubeltaxi niet wat het was. Wij lijken misschien een transporteur, maar zijn toch ook wel heel erg webshop. Ons complete systeem hebben wij zelf ontwikkeld en is volledig in Nepal gebouwd. Hoe goed dit systeem is, ontdekte ik op een beurs voor logistiek en ICT. Daar werden zogeheten Transport Management Systemen aangeboden tegen een maandelijkse fee. Die hadden we dus zelf al!”

Een prachtig systeem dat groeit

“We hebben nu systeem dat past bij onze aanpak. Onze klanten zijn vrij grillig en ze hebben haast. Op de website kunnen ze aangeven wanneer ze een Meubeltaxi nodig hebben, en aan de achterkant komt het meteen in onze planning en administratie terecht. Een prachtig geheel, alhoewel het soms wel eens vastloopt. Het systeem groeit ook met ons mee. Groei betekent dat je overzichtelijker orders moet verwerken, bijvoorbeeld dat je in de order zélf contact moet kunnen zoeken met de klant in plaats van via de mail. Het is dan ook steeds meer een CRM-systeem aan het worden, nu kunnen we notities toevoegen aan contacten, zoals ‘Neemt telefoon niet op’. Soms is dat erg handig.”

Zetten ze social media in? “Tja….. Daar kunnen we wel wat meer mee doen, of in elk geval meer volgers krijgen. Maar we hebben wel iets leuks ontdekt: als iemand ons vraagt om een bank naar de stort te rijden en hij ziet er nog goed genoeg uit, zetten we hem gratis op Facebook. Binnen no time is er wel een studentenhuis vlakbij die reageert, zij blij en het scheelt mij benzinekosten en de kosten van de afvoer.” Een uniek en letterlijk voorbeeld van de ‘sharing economy’!

 

 

 

 [:en]”You want milk in your coffee … Sorry, we drink here all black. And you also need in this business haha. “Martin Kat is busy with its’ Furniture Taxi,” that I notice. Fortunately, he does make time for a blog interview on behalf of its supplier Proshore: “Coffee has already saved me many mornings.

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1:10:32 and 1:10:33 or “Finibus bonorum et Malorum” (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, “Lorem ipsum dolor sit amet ..”, comes from a line in section 1:10:32.

The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for Those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from “de Finibus bonorum et Malorum” by Cicero are usefull reproduced in Their exact original form, Accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.[:]

Leave a Reply