fbpx
Bedrijf

Silicon Valley I

Silicon Valley… al die technologische ontwikkelingen geconcentreerd op dat kleine stukje Amerika; dat wou ik meemaken. Een mooie kans om de nieuwste ontwikkelingen van dichtbij te zien, te spreken met ondernemers en ontwikkelaars en geïnspireerd te raken door een blik op de toekomst. Met Shopping Tomorrow als organisator nam ik deel aan een studiereis naar Silicon Valley. Ik was, samen met meer dan 30 e-commerce ondernemers te gast bij de tech bedrijven als Google, Facebook, Amazon en IBM. De hoeveelheid indrukken die ik heb opgedaan, de hoeveelheid informatie die ik heb gekregen en de ontwikkelingen die ik heb gezien, zijn op z’n minst indrukwekkend te noemen. Maar ik had ook een moment van: kan ik die ontwikkelingen zélf nog wel bij houden?  

In drie blogs geef ik een impressie van de ontwikkelingen in Silicon Valley en wat wij van hen kunnen leren.

HET BEELDSCHERM VOORBIJ

E-commerce gaat al lang niet meer over shoppen via je beeldscherm. Het komt je huis binnen. Zo brengt Amazon Dash een scanner waarmee je via de barcode producten kan bestellen, Dash button: een bestelknop per product, of Amazon Echo, een heuse praatpaal die jouw gesproken bestelling direct doorstuurt naar de winkel, en die vervolgens dezelfde dag nog bezorgt. Op dit moment investeert Amazon in de ontwikkeling van een drone die producten in het buitengebied kan afleveren…

Het is er allemaal. Het is hooguit een kwestie van tijd voordat die technologische ontwikkelingen vaste grond in Nederlandse huishoudens krijgt. Wat kan een online ondernemer dan nog toevoegen aan die enorme e-commerce markt, waar de groten, zoals Amazon, alleen maar groter lijken te worden, razendsnel innoveren en klanten op hun wenken bedienen? Natuurlijk, als retailer kun je producten onder de paraplu van Amazon plaatsen en meeliften op hun infrastructuur.  Daar is niets op tegen; veel grote traditionele Amerikaanse retailers, zijn al in zee gegaan met Amazon. Maar zijn er nog meer lessen te leren van Silicon Valley?

De wereld is groter dan Silicon Valley.

Hoe innoverend en inspirerend ook, de wereld is groter dan Silicon Valley. De grootste spelers op het gebied van artificial intelligence, machine-learning, software ontwikkeling en robotica zitten inderdaad in Silicon Valley, maar niet alle innovaties komen daar vandaan. China en Azië zijn wel degelijk spelers om rekening mee te houden en ook in Europa hebben we onze eigen specialiteiten. Het is vooral de kunst om gebruik maken van de innovaties en te leren van de technologie die zij ontwikkelen. Dat kan op verschillende manieren.

Op de eerste plaats zijn in Silicon Valley de trends zichtbaar voor de toekomst. Kennis van die ontwikkelingen, inspelen op die trends, kan de online ondernemer een essentiële voorsprong geven in de moordende concurrentie van e-commerce. Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is het gebruik van de mobiel. Tieners van nu maken, voor online shopping, veel vaker gebruik van hun mobiel, dan van tablet of desktop. Is het ontwikkelen van een mobiele app dan niet relevanter, of urgenter, dan het ontwikkelen van een website? Veel startups in Amerika hebben niet eens een website meer…

Op de tweede plaats kunnen startups en MKB gebruik maken van de technologie die door grote bedrijven ontwikkeld is. IBM is bijvoorbeeld een koploper op het gebied van machine-learning en artificial intelligence. Dat betekent dat zij in staat zijn enorme hoeveelheden data te analyseren en op basis daarvan beslissingen te nemen, of producten te verbeteren. Dat is niet meer te bevatten voor het menselijk brein. Het mooie is dat deze kennis, via Api’s, wel beschikbaar wordt gemaakt voor kleinere bedrijven en startups. Zo kan Proshore met behulp van technologie van IBM producten slim maken. Dus binnen onze eigen specialisaties kunnen we super coole applicaties maken, die onze klanten vooruit helpen binnen een competitieve markt.

Try fast, fail fast

Tenslotte is er nog een hele belangrijke kunst die online ondernemers kunnen afkijken van Silicon Valley, en dat is de wijze waarop bedrijven opereren. Online opereren werkt niet meer op de traditionele manier van jaarplanningen, van project naar project, van volledig ontwikkelen en dan pas testen. Het gaat om de snelheid en wendbaarheid van processen, gericht op customer use en customer design. Try fast, fail fast. Voor veel online ondernemers is dat een grote uitdaging: om het denken op basis van traditionele aannames los te laten, om te gaan denken vanuit de customer: wat wil die en wat wil die niet? Om in overleg met elkaar iets uit te proberen, te testen, en daarvan te leren. Om het vervolgens verder uit te bouwen. Wij proberen om binnen een of twee weken de stap die de meeste waarde toevoegt te realiseren. En van daaruit interactief verder te bouwen. Uber is de uitkomst van een dergelijke werkwijze: Geen taxi’s, geen gedoe met wisselgeld, maar een eenvoudig appje waar iedereen aan mee kan doen. In San Francisco rijdt er bijna geen yellow cab meer rond…

 

De volgende keer: Silicon Valley II: Disruption als noodzaak

 

Leave a Reply