fbpx
Klanten blogs

Spelen met data

Mijn grootste uitdaging is om alle beschikbare data te koppelen en daar informatie uit te halen. De ene keer is dat een hele ingewikkelde analyse en de andere keer gewoon je boerenverstand gebruiken.” Pascal van Hattum is Manager Data Intelligence bij MarketResponse (1), en speelt al jaren met data alsof het Lego is. In een interview met zijn technisch partner Proshore vertelt hij hoe hun marktonderzoek zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

“Ik merk dat ik steeds vaker word betrokken bij de beslissingsprocessen van klanten. Zoals een sportbond die ‘iets met Big Data’ wil doen, bijvoorbeeld een segmentatie op 600.000 leden.” Volgens Pascal is het niet alleen leuker, maar ook noodzakelijk: “Je ziet dat bedrijven steeds minder over hebben voor marktonderzoek, en dat ze met online tools steeds meer zelf doen. Vandaar ook dat we een eigen tool zijn gaan ontwikkelen waarmee we zowel de onervaren gebruiker als de expert aan konden spreken.” En daar kwamen de diensten van Proshore goed van pas, want het werd geen eenvoudig instrument.

“We hadden jaren geleden voor onszelf het vragenlijst-programma Ennis ontwikkeld, maar het was niet mogelijk voor buitenstaanders om daarin zelf vragenlijsten te ontwikkelen. Een paar jaar geleden werd onze analyse-software opeens heel duur, en toen hebben we zelf het alternatieve tabellenprogramma Smarttabs ontwikkeld.” Automatisering werkte niet alleen voor MarketResponse zelf heel handig, maar ook voor haar klanten. Met tools als Surveymonkey konden ze eenvoudige onderzoeken zelf doen. MarketResponse besloot om niet met een vergelijkbare tool te willen komen, maar wel iets waar zowel hun klanten als zij zelf mee kunnen werken: “We wilden de kracht van Ennis en Smarttabs combineren in een vragenlijst/analyse-tool waar zowel beginners als gevorderden mee kunnen werken.” En om deze tool te ontwikkelen kwam Pascal bij de mensen van Proshore terecht, een bedrijf waarvan een deel van de medewerkers in Nepal werkt.

Hoofdlijnen en milestones

“Mijn collega en ik hebben rechtstreeks contact met de leadprogrammeurs in Nepal via Skype. Ze hebben een lijst met op te lossen zaken, en zetten de milestones online. Het duurde even voordat dit proces soepel liep, maar daar was gewoon een stukje verwachting management van beide kanten nodig. Ze zijn supersnel en houden zich ook aan de deadlines. Daarnaast hebben we contact met Jeroen van der Horst van Proshore, over de hoofdlijnen. We hebben met Jeroen het functioneel ontwerp afgestemd, waarna zijn collega’s in Nepal het programmeerwerk konden doen.” Op dit moment is de basisversie af en wordt ook al gebruikt. Wat is er bijzonder aan deze tool? “Naast dat de tool een zeer complex systeem is waar ontzettend veel intelligentie in zit die de afgelopen jaren door MarketResponse is opgebouwd, is het programma geschreven vanuit een visie: simpel, samen en grafisch. Dat het simpel moet zijn is logisch, en we ontwikkelen het samen met gebruikers om er zeker van te zijn dat het aan hun wensen tegemoet komt.” Pascal is ook wel trots op die basis, en bouwt er graag op voort: “De tool heet ‘SmartAllies’, om de co-creatie te benadrukken. Maar wat het vooral anders maakt is dat we erg veel nadruk op het visuele aspect hebben gelegd. Aan de voorkant (de enquête) moet het enorm makkelijk zijn om plaatjes toe te voegen, aan de achterkant (de analysetools) werken we veel met visualisaties.” Uiteindelijk wil Pascal zelfs automatisch infographics laten produceren: “In mijn hoofd ben ik al met versie 2.0 bezig, en dat wordt echt iets unieks”.

Ze gaan bij MarketResponse complexiteit niet uit de weg: “Wij verkopen klanten in principe niet graag ‘nee’. Als iemand iets vraagt, kijken wij of het misschien toch interessant is, terwijl de huidige marktpartijen wel snel ‘nee’ zeggen.” Hun ‘SmartAllies’ instrument zal zeker niet de laatste geavanceerde oplossing zijn die ze bedenken, en in samenwerking met Proshore zal het ook nog concreet ontwikkeld kunnen worden.

(1) Marketresponse is in 2015 samengegaan met SmartAgent, onder de naam SAMR

Leave a Reply