fbpx

Disruption. Een nieuwe manier van denken, een nieuwe manier van werken. Letterlijk betekent het: het opschudden, of het doorbreken van verwachtingen, voortgang en gewoonten. Traditionele ondernemingen hebben de neiging om op zekerheid en voorspelbaarheid te koersen, dus kiezen voor disruption vraagt een echte mindshift.  In Silicon Valley is disruption “a way of life”. Waarom? En wat is de noodzaak van disruption voor een online ondernemer?

Disruption als noodzaak

Tech ondernemingen als Amazon, Google en IBM, waren nooit uitgegroeid tot de enorme koplopers die ze zijn, als ze waren blijven koersen op bestaande aannames over customer use of customer behavior. Het is juist het lef om traditionele aannames over klanten en producten overboord te gooien, die tot grote veranderingen en innovaties leiden. En die bereidheid om  aannames “op te schudden” en eigen waarheden te betwijfelen, onderscheidt hen van klassieke bedrijven. Het is niet voor niets dat IBM “be bold” als bedrijfsmotto voert. Dat Amazon producten op de markt brengt vanuit de trial and error gedachte: succes is geweldig, en een flop? Ach, “so be it…”. Ontwikkeling is belangrijker dan het herhalen van succesformules.

In Silicon Valley zijn er dagelijks nieuwe startups, hun levenscyclus is kort. Zelfs als ze succesvol zijn worden ze over het algemeen opgekocht door de grote tech ondernemingen.  Heel veel startups hebben geen website; dat dat nodig zou zijn is een aanname die ze disrupt hebben. Kost tijd. En snelheid is everything.

Voorbeeld: door de bank genomen

Als Proshore hadden we een (niet nader te noemen) bank nodig om een en ander te regelen voor ons bedrijf. Via een online aanvraag, kregen we een dikke informatiemap toegestuurd en een pak formulieren die ingevuld moesten worden. Vervolgens komt er iemand langs om onze identiteit te controleren, en moesten we langs een kantoor om onze pas te activeren. Wat een gedoe voor zoiets simpels; dat is toch niet meer van deze tijd!

Deze bank is een voorbeeld van een klassiek bedrijf dat wel online gaat, maar het oude traditionele denken meeneemt. Daardoor functioneert de online omgeving slecht en integreert het niet met andere software. Als klant word je daar niet vrolijk van.

Iets nieuws opzetten gaat veel sneller en gemakkelijker. In Nederland is Bunq een mooi voorbeeld. Bunq is een bank zonder kantoren, zonder bankiers, zonder financiële producten, maar enkel een stukje infrastructuur, in de vorm van een app, die voorziet in een grote behoefte van gebruikers: binnen een paar minuten een rekening openen en bankzaken regelen, makkelijk betalen, eventueel via een pinpas. In de Bunq app zit bijvoorbeeld een chat waarin me gevraagd werd om een foto te maken van mijn identiteitskaart. Ik had een bepaalde functionaliteit nodig en kreeg te horen dat ze die niet hadden. Maar na een paar weken namen ze zelf contact op (ook weer via de chat) om me te attenderen op een nieuwe ontwikkeling. Dat heb ik bij een bestaande bank nog nooit meegemaakt! Daar weet de ene afdeling niet wat de andere doet…

De verwachting is dat de klassieke bank in de toekomst zo’n 40% van zijn winst moet inleveren, en dat heeft te maken met het denken vanuit aannames, en die niet willen loslaten. De organisatie rond producten en/of afdelingen remt snelheid en wendbaarheid, en daar zit in de toekomst geen brood in.

Banken worden op bestaande terreinen aangevallen door bedrijfjes die re-thinken vanuit de klant. En daar zit wél brood in. Neem crowdfunding als voorbeeld: dat zou toch geen poot aan de grond krijgen als banken hun financiële producten werkelijk op de behoefte van hun klanten zouden afstemmen?

Dingen niet doen…

In de samenwerking met bedrijven die hun online business willen opzetten, of verbeteren, daagt Proshore de online ondernemer uit zijn aannames onder de loep te nemen, te betwijfelen, en te “disrupten”. Dat is even wennen, maar het levert veel creativiteit op om werkelijk vanuit de customer te denken en te ontwikkelen. Wat relatief veel energie kost om te handhaven en beheren, dat moet je durven loslaten. Dan ontwikkel je snelheid. En word je wendbaar. De kunst is om dingen niet te doen!

De volgende keer: Silicon Valley III: Reuzen en dwergen

Leave a Reply