fbpx

Bijna de helft van de Amerikaanse huishoudens heeft een account bij Amazon Prime. Dit betekent dat in veel Amerikaanse steden voor 99$ per jaar producten binnen één uur thuis afgeleverd worden. Als het gaat om online shoppen, is Amazon ‘the place to be’; Google wordt in de zoektocht naar producten steeds vaker overgeslagen. Amazon neemt een monopolie positie die vrijwel niet te verslaan is. Hetzelfde geldt voor Google en Facebook: deze tech bedrijven worden steeds groter; de reuzen bepalen het speelveld.

Reuzen en dwergen

Zoals de kleine David met een welgemikte steen de reus Goliath versloeg, zo zijn er diverse slimme startups die bestaande traditionele bedrijven voorbijstreven door disruptie en re-thinken vanuit de klant. Alle ballast overboord en snelheid ontwikkelen: wie niet sterk is, moet slim zijn. Een product of dienst 10% verbeteren is geen optie meer. De enige manier om een grote, klassieke multinational voorbij te lopen, is als je het tien keer beter doet. Zoals bijvoorbeeld Tesla in 2010 de traditionele auto-industrie disrupte, of zoals Uber in 2009 een schok bij bestaande taxibedrijven teweeg bracht. Gestart als slimme dwerg, hebben deze bedrijven in korte tijd zelf een positie van formaat ontwikkeld.

Slimme dwergen zijn echter geen partij voor de grote tech bedrijven, omdat deze (nog) niet in een traditioneel denken, of klassieke werkwijze zijn vervallen. En, mocht een startup werkelijk iets nieuws en interessants ontwikkelen, wordt deze simpelweg opgekocht of ingelijfd….

Acceleratie vermogen

Er is nog iets, waarin deze reuzen slimmer zijn dan Goliath. Ze delen namelijk hun ontwikkelde kennis, en bieden hun techniek te koop aan. Dat is bijzonder. Je zou verwachten dat unieke specialistische kennis vooral binnenskamers gehouden wordt. Het tegendeel is waar. Zo is de kennis van de supercomputer Watson van IBM toegepast in applicaties voor de medische wereld, zodat die enorme hoeveelheid gezondheidsgegevens  toegankelijk worden voor onderzoekers, artsen en patiënten. Vervolgens kan de medische technologie de beschikbare data gebruiken voor onderzoek naar kanker, of voor een applicatie die de suikerwaarden voor een diabeet voorspelt. Dankzij deze kennis en technologie van IBM kan de medische wetenschap sprongen maken. En ontstaan er duurzame samenwerkingsverbanden tussen bedrijven die hun positie enkel bevestigen en versterken.

Amazon heeft veel geïnvesteerd in robotics, machine learning en hosting. Neem de hosting als voorbeeld: vroeger was er een server en daarop stond je website en daar was je van afhankelijk. Amazon heeft veel geïnvesteerd in goede software voor hosting. Die software stellen ze nu beschikbaar voor anderen. Dus ik kan gewoon mijn website hosten op Amazon met technologie die zij ontwikkeld hebben en ik heb geen server meer nodig.  Ook bepaalde monitoring hoef je zelf niet meer te ontwikkelen, ook dat koop je als software. Deze beschikbaarheid van software helpt ontzettend om zelf slimme goed beschikbare omgevingen te maken.

De verkoop van dit soort diensten levert geld op, veel geld, maar dit is niet de winst waar het de tech bedrijven alleen om gaat. De grote winst zit in het acceleratie vermogen. Door kennis beschikbaar te stellen, versnelt de ontwikkeling van innovaties bij slimme dwergen, die op hun beurt weer een vernieuwende impuls leveren aan de reuzen. Zo helpen reuzen en dwergen elkaar vooruit, zoals twee fietsers die steeds harder gaan door elkaar om de beurt voort te trekken.

The future is now

De snelheid van innovaties is enorm. De robot aan bed is al lang geen toekomst meer. Alle bedrijven die hun business online hebben, en alle bedrijven die dat in de toekomst willen, zullen in deze snelheid mee moeten bewegen. Een leuke webshop is niet meer genoeg; de toekomst vraagt meer. Snelheid en wendbaarheid zijn daarin noodzakelijke voorwaarden. Een slim bedrijf is op zijn toekomst voorbereid.

Leave a Reply