In de wereld van online business is een neuslengte voorsprong essentieel voor succes. Als Proshore leveren wij die voorsprong. Maar niet alleen door geavanceerde technologie en slimme producten. Ook door onze manier van (samen)werken. In deze tijd is het belangrijk om over de grenzen van je vakgebied heen te kijken, om in staat te zijn om samen met andere specialisten je doelen te halen. Wij werken onder andere via de drie S-en: Sprint, Scrum en Synergie. In drie blogs vertel ik over deze drie werkwijzen. In dit blog: Scrum.

Scrum: snelle relevante resultaten

De term scrum is afkomstig uit de rugby wereld, maar al lang niet meer te vergelijken met de werkmethodiek die we hier bedoelen. Die compacte groep potige kerels met hun schouders naar voren en koppen naar beneden, stralen onverzettelijkheid uit, terwijl onze scrums juist een flexibiliteit en openheid naar alle betrokken disciplines bewerkstelligen. Onze blik is niet naar beneden gericht, maar reikt juist verder dan de grenzen van ons vakgebied. Daarom werken wij in multidisciplinaire teams om een geplande hoeveelheid functionaliteit te programmeren, te testen, op te leveren en in gebruik te nemen. De voordelen zijn evident:

  1. nieuwe klantinzichten en wijzigende prioriteiten kunnen snel verwerkt worden;
  2. het is mogelijk om in een ‘lean and mean’ configuratie van start te gaan en daarmee de reactie van de markt te peilen.
  3. experimenteren met verschillende benaderingen is mogelijk én betaalbaar.
  4. testen kost minder tijd en geld; onder andere doordat bugs eerder worden ontdekt waardoor minder herstelwerk nodig is.

Kortom, gebruikerservaringen en klantinzichten kunnen snel inzichtelijk gemaakt worden en vervolgens direct benut worden.

De heartbeat van ons bedrijf

Een scrum is eenvoudigweg ook een manier om zichtbaar te blijven. Je kunt je als softwareontwikkelaar maandenlang opsluiten in een kantoortje ergens achteraf, en dan boven water komen met de mededeling: “het is af!”. Dat werkt niet; daarmee raak je de betrokkenheid van je klant kwijt. Door scrum samenwerking heb je regelmatig contactmomenten met klanten, gebruikers en samenwerkingspartners, en die geven je de mogelijkheid om te informeren, te testen, bij te sturen. Dit tweewekelijkse contact met onze stakeholders is de heartbeat van ons bedrijf. Het kan soms korter zijn dan twee weken, maar nooit langer. We laten dan zien wat we gedaan hebben en bespreken wat we verder gaan doen. Als we op een maandag zijn gestart, hebben we maandag over twee weken weer contact. Heel gedisciplineerd. Klanten stellen dat erg op prijs.

Alle betrokkenen aan tafel

In een scrum zijn twee rollen heel belangrijk: de productowner en de scrummaster. De rol van productowner nemen wij vaak over van onze klanten. Het is degene met de visie, die de richting bepaalt. Daarnaast bepaalt de productowner op basis van alle input van de betrokkenen, dus van klant, gebruiker, ontwikkelteam, de markt, maakt niet uit, álle betrokkenen, wat prioriteit heeft in de eerstvolgende functionaliteit die ontwikkeld moet worden. Hij moet dus vooral heel goed zijn oren open houden. Het team managet vervolgens zichzelf. Ze kijken naar de lijst van prioriteiten, de “backlog” en die worden ingepland. Hoeveel in die twee weken gepland kan worden, bepalen ze zelf. Dat doet de productowner niet, die is meer een soort leider.

De scrummaster is in het team degene die het team faciliteert in het proces. Dus het is een aanjager, coach, stimulator; wat er ook maar nodig is om te zorgen dat iedereen in zijn kracht staat. Bij ons zit bijvoorbeeld een scrummaster in Nepal bij het development team.

Bij onze klant Ekoplaza zijn wij productowner. Wij luisteren heel goed naar ons development team en we zorgen dat in de tweewekelijkse review meeting iedereen aan tafel zit: iemand van het management, iemand van support, van IT, van marketing, etcetera. Zij maken hun wensen kenbaar, kijken mee naar we gedaan hebben, vertellen waar ze tegenaan lopen. Op basis van al die informatie bepalen wij de backlog.

En zo gaan we van heartbeat naar heartbeat.

Leave a Reply