fbpx

Als technische startup in Nederland aan voldoende talent komen om je idee te realiseren, is – op z’n zachtst gezegd – nogal een uitdaging. Ook het proces goed onder de knie krijgen, is moeilijker gezegd dan gedaan. Zeker als je zelf niet zo technisch onderlegd bent. Dat ondervond Bart Nijssen, mede-eigenaar en platformstrateeg bij Blinqed.

Eén platform dat horeca-ondernemers & leveranciers verbindt

“Mijn collega Bart van Dijk – ja, we heten allebei Bart – is eigenaar van diverse restaurants. Hij merkt dagelijks hoeveel tijd het plaatsen van bestellingen in beslag neemt. Als horeca-ondernemer heb je gemiddeld 8 leveranciers en bestel je gemiddeld 12 keer per week. En dat bij iedere leverancier apart. Dat moest slimmer kunnen, vonden wij.”

De twee Barten bedachten een oplossing. “Blinqed is een platform dat horeca-ondernemers en leveranciers in de foodsector met elkaar verbindt. Alle leveranciers in de foodsector kunnen zich aansluiten, zodat de horeca-ondernemer met single sign-on op één platform al zijn inkopen kan doen,” legt Bart uit. “Voor de leveranciers in de foodsector bieden we daarnaast een automatiseringsoplossing, waarmee ze op jaarbasis duizenden euro’s kunnen besparen.”

‘It was a bumpy road’

Inmiddels is de start-up klaar om de markt op te gaan met hun MVP. Maar de weg naar die eindbestemming was nog niet zo snel gevonden. It was a bumpy road. Blinqed trok in eerste instantie zelf developers aan. “Dat bleek al gauw geen succes,” lacht Bart. “Je kunt nog zoveel verstand hebben van de business. Maar een eigen team bouwen is lastig als je zelf weinig IT-kennis hebt.”

“Het is zó lastig om het proces goed onder controle te krijgen. Nederlands talent is bovendien erg moeilijk te vinden. En die strijd om developers zie je terug in de tarieven. Als start-up heb je het budget simpelweg niet om Nederlands toptalent aan te trekken.” Ook experimenteerde Blinqed met het inschakelen van een agency.

“We huurden een bureau in met developers in Sri Lanka. Maar helaas werkte dat ook niet zoals verwacht. Dat lag voor een deel aan ons hoor,” beseft Bart. “Wij konden het project niet goed managen, omdat we die ervaring misten. En in Sri Lanka zat niemand om de developers te begeleiden.”

Je IT-project valt of staat met het proces

Bart merkte al snel dat proces écht key is bij IT-projecten. “Hoe je proces verloopt, bepaalt het succes van je project. Natuurlijk probeerden wij onze invulling te geven aan agile en scrum. Maar ik ben marketeer, en Bart is horeca-ondernemer. We hebben er allebei echt geen kaas van gegeten. We hadden iemand nodig die ervoor kan zorgen dat alles strak geregeld is.”

“We zochten en partner die de vertaalslag kan maken van onze business naar de technische oplossing.” Die partner vonden ze in Proshore. “We hadden in 2017 al eens een klein project gedaan met Proshore en dat was goed bevallen,” vertelt Bart. “Dus de keuze was vrij makkelijk gemaakt.”

“En weet je wat, het proces loopt zó soepel,” zegt Bart op verbaasde toon. “Ik krijg precies wat ik vraag. En dat is echt een unicum, hoor. Je kent de grap vast wel; je IT-project duurt doorgaans 2x zo lang, kost 2x zoveel en je krijgt maar de helft van wat je hebt afgesproken. Dat is hier dus niet zo! Natuurlijk lopen we soms wel eens wat achter op schema. Maar dat ligt meestal aan veranderende prioriteiten. En sommige dingen kun je ook niet voorzien.”

“Je kent deze ‘insider joke’ over IT-projecten vast wel: het duurt 2x zo lang, kost 2x zoveel en je krijgt maar de helft van wat je hebt afgesproken. Dat is hier dus niet zo! Ik krijg – verrassend genoeg – precies wat ik vraag.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Bart is nu Product Owner en weet wat er van hem verwacht wordt. “Mijn verantwoordelijkheid houdt ergens op, zij nemen het me uit handen,” zegt hij. “Ik hoef me verder geen zorgen te maken. De scrummaster van Proshore zorgt dat het proces op rolletjes loopt. En het mooie is dat er ook veel zelfwerkzaamheid in de teams zit. Door de werkwijze die Proshore hanteert, snappen de developers precies wat ik nodig heb.”

Bart schrijft dingen uit, voorziet het team van marktinformatie en vervolgens benaderen de ontwikkelaars het probleem vanuit hun disciplines. “Ze stellen de juiste vragen, vertelt Bart. “Niet alleen aan mij, maar ook aan elkaar. En ze denken mee. In Nepal begrijpen ze mijn business als geen ander, dat zit zó goed ingebakken in hun proces. En dat is ook nodig. Ik denk niet dat je een technisch platform kunt bouwen als je de business niet begrijpt.”

Focus & prioriteiten

Zijn er ook dingen die beter kunnen? “Ik heb écht moeite om iets te verzinnen,” antwoordt Bart lachend, “maar ik ben wel erg benieuwd of we kunnen blijven opschalen. We hebben inmiddels 10 FTE voor ons werken in Nepal. Stuk voor stuk senior developers. Maar we hebben flinke groei voor ogen. Ik hoop dat het ons gaat lukken om samen met Proshore op te blijven schalen en dit niveau vast te houden. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit!”

Benieuwd wat onze ontwikkelteams in Nepal voor jouw organisatie kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.