fbpx

Wat doe je als klein bedrijf wanneer je te maken hebt met superkorte IT-projecten? Als je de ene maand vijf ontwikkelaars nodig hebt en de andere maand bijvoorbeeld maar twee? Klantcontactspecialist Pluscloud heeft zo’n wisselende behoefte aan developmentcapaciteit. Hoe gaat het bedrijf daar mee om? We interviewden Martijn Snels, één van de directeur-eigenaren.

Razendsnel meegaan met klantbehoeftes

Pluscloud levert allerlei oplossingen rondom klantcontact, zodat bedrijven optimaal kunnen communiceren met hun klanten via alle mogelijke kanalen. Denk aan telefoon, e-mail, social media en chat. “Pluscloud is geen traditioneel IT-consultancybedrijf,” vertelt Martijn. “We leveren niet alleen de software, maar helpen onze klanten daarnaast het proces zo optimaal mogelijk inrichten. Soms is er meer vraag naar technische ondersteuning. Een andere keer is het vooral procesmatig.”

Naast het doorontwikkelen van hun eigen software, heeft Pluscloud dus te maken met de wisselende integratie- en developmentbehoeften van haar klanten. “Het is voor ons heel belangrijk om razendsnel mee te kunnen met de vraag van onze opdrachtgevers,” legt Martijn uit. “Onze projecten duren daarnaast meestal niet zo heel lang. De ene keer maar één dag, de andere keer hebben we gedurende twee weken specifieke kennis nodig.”

‘Met freelancers bouw je aan het verlies van kennis’

Voor een kleine organisatie als Pluscloud – die te maken heeft met kortlopende projecten – is het inhuren van developers een grote uitdaging. Hoe vind je de juiste mensen? En hoe schaal je snel op en af? “Nou, dat was niet makkelijk om voor elkaar te krijgen,” weet Martijn. “We zitten in Eindhoven, op de High Tech Campus. Het is in deze regio überhaupt ontzettend lastig om aan talent te komen.”

Pluscloud heeft in het verleden o.a. gewerkt met remote freelancers in het buitenland, maar dat was helaas geen succes. “Dat soort mensen zijn vaak kortstondig beschikbaar voor een project en worden daarna weer geclaimd door een andere opdrachtgever,” zegt Martijn. “Je bouwt dan dus in feite aan het verlies van kennis. Steeds opnieuw op zoek gaan naar dure freelancers was voor ons als klein bedrijf uiteindelijk niet rendabel.”

Een ander probleem waar Martijn tegenaan liep bij het werken met freelancers, is dat er vaak een vertalingsslag miste. “Remote freelancers in het buitenland hebben vaak weinig raakvlakken met de Nederlandse markt en de westerse werkwijze. Het kostte ons zoveel tijd om die zaken uit te leggen, dat we de oplossing soms beter zélf konden ontwikkelen. In grote projecten valt zoiets natuurlijk weg. Maar de kleine projecten waar wij te maken hebben, worden daardoor onhaalbaar.”

Een kwestie van vertrouwen

Na nog een aantal tegenvallende ervaringen met andere partijen, kwam Martijn bij Proshore terecht. “Ik kende Jeroen al langer, maar we raakten een tijdje geleden opnieuw in contact,” vertelt hij. “Voor mij was het een kwestie van vertrouwen. Je kunt immers niets bewijzen als je het niet mag proberen. Wat voor ons een geruststelling was, is dat ze dedicated voor de Nederlandse markt werken. Ze zijn bekend met onze manier van werken op het gebied van e-commerce en payment (en weten bijvoorbeeld hoe iDeal in elkaar zit). Dat scheelt heel veel uitleggen!”

Inmiddels levert Proshore aan Pluscloud een flexibele schil aan ontwikkelaars. “Het vertrouwen bleek terecht,” lacht Martijn. “We zijn nu in staat om snel ja te zeggen tegen onze klanten. We weten op voorhand wanneer we kunnen leveren, omdat we erop kunnen vertrouwen dat Proshore de ondersteuning biedt die we nodig hebben. Ons Proshore team schommelt in formaat tussen de 2 en de 5 FTE. We kunnen razendsnel op- en afschalen. Dat geeft ons het vertrouwen om te kunnen bouwen aan de toekomst van onze klanten.”

Flexibel, proactief en betrokken

Sakar, Kabindra en Karan

Als ik vraag hoe de samenwerking bevalt, reageert Martijn heel enthousiast. “Heel goed! In Nederland hebben we een echte aanpakkersmentaliteit. We willen korte lijntjes en niet met eindeloos veel managers spreken. We willen snel schakelen. En dat is juist zo prettig aan de samenwerking met Proshore, dat kan nu! Bovendien zijn ze ontzettend flexibel, proactief en betrokken.”

“Wat ik daarmee bedoel? Mijn ervaring in het verleden was dat remote workers alleen doen wat ze gevraagd wordt. Onze collega’s – want zo voelt dat echt – bij Proshore kijken juist kritisch naar wat wij vragen en halen onze verkeerde aannames of ontwerpfouten eruit. En ja, soms komen er onverwachte opportunities op je pad of problemen die je niet had voorzien. Bij heel veel partijen worden dan de schouders opgehaald. Dan wacht je maar tot de volgende sprint. Bij Proshore is dat niet zo. Die flexibiliteit is goud waard.”

Een verlengstuk van onze organisatie

En hoe zit het met het borgen van kennis? “Ook dat zit wel snor,” vertelt Martijn. “Mensen werken voor langere tijd bij Proshore. We houden de kennis dus in het team. En mocht er een nieuwe collega bij komen, dan kan die terugvallen op collega’s die al wel met ons hebben samengewerkt. Ik heb daardoor echt het idee alsof we een extern team in Nepal hebben zitten, een verlengstuk van onze organisatie. Zoals je dat eigenlijk altijd zou willen, maar ik weet uit ervaring hoe uniek dit is!

Benieuwd wat onze ontwikkelteams in Nepal voor jouw organisatie kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.